2020 Yaz Dönemi Programı Öğrenme Alanları ve Hedefleri Revizyonu


2020 Yaz Dönemi Programında 4 döngü tamamladıktan sonra, programımızda bazı değişiklikler yapmaya karar verdik.

Öncelikle haftalık toplam çalışma kapasitemizi 31 saatten 21 saate düşürdük. 

Aslında bu düşüşü kademeli yaptık. İlk döngüde 31 saatteki tüm görevleri tamamlayamayınca ikinci döngüde 28 saate indirdik. Daha sonra bu da fazla gelince 3. döngüde 24 saat olarak revize ettik. 24 saat tam bir güne denk gelmesi nedeniyle de öğrencinin kafasında zaman bilincini daha iyi oturtabilmesi için iyi bir fikir gibiydi. Ancak 4. döngü sonunda, özellikle yaz dönemi için, bunun da fazla olduğunu gördük. Son olarak günde 3 saatten haftada 6 gün üzerinden 18 saatlik, 1080 dakikalık bir çalışma kapasitesi üzerinden çalışmayı denemeye karar verdik.

Görevler için ayırdığımız bu 18 saatin üzerine, günlük ilerleme, döngü planlama, döngü değerlendirme ve döngü iyileştirme, öğrenme ve görev planlama aktivitelerinin sürelerini de 3 saat olarak ekledik. Sonuçta 21 saatlik bir döngümüz oldu.

İkinci olarak programın hedefini yeniledik.

Programın yeni hedefi 5. sınıf matematik ve Türkçe derslerinde bilgilerimizi koruyarak aşağıdaki alanlarda gelişim göstermek:
  • İngilizce
  • İletişim
  • Hayat boyu öğrenme
  • Temel yaşam becerileri
  • Joker yetkinlikler
  • Ben (beden, zihin, ruh)
  • Bilişim ve Teknoloji
  • Düşünme (felsefe, din, ahlak, estetik, değerler)
  • Proje
Bu hedef doğrultusunda öğrenim alanlarımızı, ders başlıklarımızı, kazanım ölçme ve değerlendirmemizi, konu başına ayıracağımız zamanı ve kaynaklarımızı şu şekilde belirledik.

Öğrenim Alanları

İlk olarak İngilizce için şu çalışma programını oluşturduk:
  • Haftada 4 ya da 5 gün Cambly 30 dk. Oturum başında konu başlığı belirlenecek. Çok kurallı olmayacak ama belirli bir konu çerçevesinde bire-bir sohbet gerçekleştirilecek. Bunu ölçme gereği duymuyoruz.
  • Haftada 6 oturum gramer çalışması yapılacak. Bunun için English Grammar in Use Intermediate kitabını kaynak olarak kullanıyoruz. Kitap sol tarafta konu anlatımı sağ tarafta test olmak üzere mikro seviyedeki konu başlıklarını iki sayfada veriyor. Her oturumda bir konu çalışılacak ve sağ taraftaki test başarı oranı %70'in altına düşmeyecek. Yaz sonuna kadar Gramer kitabının yarısını geçmiş olmayı hedefliyoruz. Bu da kritik gramer konularını çalışmış olmak anlamına geliyor.
  • Gramere benzer şekilde kelime bilgisi gelişimi için de English Vocabulary in Use kitabını kullanıyoruz. Ondan da yine aynı şekilde günde bir konu çalışmayı hedefliyoruz. Yine test başarı barajı %70.
İngilizce için ayırdığımız haftalık süre 120 dk Cambly, 60 dk. Grammar, 60 dk. Vocabulary toplam 240 dk. Bu program aslında başından beri uyguladığımız bir programdı. Sadece buna ek olarak haftalık 30 dakikalık yazma görevi vardı. Onu kaldırmış olduk.

İkinci ele aldığımız ders Matematik oldu. Matematikten 5. sınıf bilgilerini güncel tutmak için muhakeme sorularından oluşan testler çözmeyi hedefledik. Haftada 6 test için hatalı olanların yeniden çözülmesi de dahil 90 dakika ayırdık. Ayrıca IXL.com dan her hafta 6 test hedefledik. Toplamda 150 dakikalık bir çalışma planlamış olduk.

Türkçe dersi için okuduğunu anlamaya yönelik test çözme kararı aldık. Haftalık 60 dakikalık bir zaman dilimi içinde 4 -6 arasında test çözmeyi hedefliyoruz.

Bizim için aslında bu dönemdeki en önemli kazanım hedefleri öğrencinin Öğrenmeyi Öğrenme, Hayat Boyu Öğrenme ve Adaptif Öğrenme kavramlarıyla ilgili farkındalık oluşturarak temel becerileri kazanması. Bunu da Hayat Boyu Öğrenme - HBO olarak isimlendirdik. HBO da haftalık 60 dakikalık aktiviteler gerçekleştireceğiz. Şu ana kadar daha çok ADHOS üzerinde çalışmıştık. Yeni programla birlikte yeni başlıkları da çalışıyor olacağız. Herhangi bir ölçme/değerlendirme yapmayı düşünmüyoruz.

Diğer bir öğrenme alanımız, çocuklarımızın içinde bulunduğu dijital ve teknolojik dünyaya yönelik... Kodlama, elektronik, teknoloji, dijital ortamda yaşam, hayatı kolaylaştıran dijital uygulamalar, web siteleri vb. kullanımı gibi başlıkların yer aldığı bu alan için 120 dakika ayırdık. Yine bu alanda da ölçme olmayacak. Zaten çoğunlukla projelerle çalışacağımız için hedeflediğimiz ilerlemeyi gerçekleştirip gerçekleştirmediğimizi çok net görebileceğiz.

Hepsi ayrı ayrı önemli alanlar ama geleneksel eğitim yaklaşımına göre fark yaratacak başlıklarımızdan olan Temel Yaşam Becerileri (TYB) başlığını da süresini artırarak devam ettirme kararı verdik. TYB için haftalık 120 dakika ayırdık.

Öğrenciyle 2020 yaz programına Bugün - Yarın Dengesi başlığı altında iş/okul yaşamıyla özel yaşam dengesini tartışarak başlamıştık. Bence öğrencinin motivasyonunu koruması için bu başlığın sürekli gündemde tutulması önemli. Ağustos böceği gibi sürekli şarkı söyleyip dans mı etmeli, yoksa karınca gibi hiç durmadan sürekli çalışmalı mı, ya da ikisinin ortasında bir denge mi bulmalı? Bu konuyu felsefe, ahlak, din, hayatın anlamı, değerlerimiz, estetik gibi konularla birlikte Felsefe başlığı altında incelemeyi planladık. Felsefe için şimdilik 60 dk ayırıyoruz.

Öğrenim alanlarımızın çoğunda zaten döngü içindeki çalışmalarımız proje tarzında olabiliyor. Ancak her döngü için ayrıca 60 dakikalık bir Proje zamanı ayırdık. Böylece derslerdeki konular eğer proje ya da uygulama yapmaya yetmezse bu zamandan faydalanacağız.

Yine geleneksel bakış açısından biraz dışında bir bakış açısıyla, felsefeye ve temel yaşam becerilerine benzer şekilde Beden - Zihin - Ruh - Ben adlı bir başlık açtık. Bu başlıkta öğrencinin kendini, "ben"i, bedenini, zihnini ve ruhunu tanımasını amaçlıyoruz. Bu konuda diğer başlıklarda olmasa da bedenle ilgili kaynaklar mevcut. Buradan başlayarak ilerlemeyi düşünüyoruz. (Bu başlıktaki konular bazen felsefe ile de iç içe geçecekbileceğini düşünüyoruz.)

En sona da Joker Yetkinikler başlıklı bir alan koyduk. Bu alanda problem çözme, yaratıcı düşünme, algoritmik düşünme, kök sebep analizi, beyin fırtınası, SWOT analizi gibi hayatın birçok farklı alanında işe yarayacak, kaldıraç etkisi yapacak, joker yetkinlikleri öğrenmeyi hedefliyoruz. Bu alanda öğreneceğimiz yetkinlikler için haftalık 120 dakika ayırdık.




Comments